Stemmen op de Radio
BaHrchief alle uitzendingen
BaHrchief alle uitzendingen:
	
	

Voor een Trumpvrije wereld - verkiezingseditie

verkiezingen onder druk van desinformatie, manipulatie en intimidatie - tegendruk keihard nodig!
vrijdag 6 maart 2026 - lengte 1:07:10, 11 fragmenten (5 gecategoriseerd)
dump trump | VS Consulaat | verkiezingen | Chris de Ploeg | De Vonk | Angelo Delsen | SP | live | radio | Patapoe
op archive.org: dump-trump-mrt alle bestanden bekijk het anders
Het was weer de eerste vrijdag van de maand, dus organiseerde het comitee voor een Trump-vrije wereld weer demonstratie op de stoep van het VS-consulaat op het Museumplein. Deze keer was het thema de gemeenteraadsverkiezingen - ondanks de bizarre realiteit waarin imiddels grootschalig militair geweld wild om zich heen grijpt terwijl de wereld toekijkt.
Vrije en eerlijke verkiezingen staan op steeds meer plekken onder druk door enorme hoeveelheden desinformatie, manipulatie en intimidatie die vrijwel ongeremd ook over ons worden uitgestort. Douwe houdt een vurig pleidooi voor verzet tegen de afbraak van de democratie.
Daarna worden de lijsttrekkers Chris de Ploeg van De Vonk en Angelo Delsen van de SP door Frank aan de tand gevoeld over hoe we de democratie en de rechtsstaat kunnen verdedigen tegen de machten van extreem-rechts en de grote multinationals uit de VS die overheden en bevolking zo'n beetje gegijzeld hebben. Tofik Dibi van Bij1 was ook uitgenodigd, en onderweg, maar helaas door omstandigheden verhinderd.
Dan wordt er een minuutje intens lawaai gemaakt - we hopen dat er iets is doorgedrongen tot achter de gesloten rolluiken van het consulaat.
Ten slotte krijgen we de gelegenheid om onze stem op straat achter te laten - er waren stemvakjes aangebracht op de straatstenen, waar iedereen boodschappen van vrede en verzet, en aansporingen op toch vooral zo links mogelijk te stemmen.
Als toegift is er nog het gedicht 'Op goed geluk' van de perzische dichter Shakila Azizzada. Deze werd eerder op de dag voorgedragen door Jo M2M, tijdens de eerste aflevering van 'Perzische poezie voor moordenaars'. Dat zal zich vanaf nu elke week op vrijdag om 12u afspelen, ook op de stoep van het VS consulaat, in een poging met schoonheid en cultuur een nieuwe balans te vinden.

11:07:10hele uitzending
22:34intro
33:39Frank introduceert de Trumpvrijmiddag
44:35Toespraak Douwe over stemmen
519:10Goed gesprek Frank in gesprek met Chris de Ploeg (De Vonk) en Angelo Delsen (SP)
62:20Soundtrack lawaai
78:07Laat je stem achter op straat
85:39Goed gesprek napraten met Wendela
91:08Slotwoorden Frank, 3 april weer terug
1046afsluiting
111:55Poëzie Op goed geluk (Shakila Azizzada) poëzie uit Perzië